El creyente

Comparteix-ho

  • Informació


    França, 2018
    Direcció: Neil Jordan
    Intèrprets
    : Anthony Bajon, Damien Chapelle, Àlex Brendemühl, Louise Grinberg,Hanna Schygulla, Antoine Amblard, Colin Bates, Magne Håvard Brekke,Davide Campagna, Maïté Maillé
    Gènere: drama
    Durada: 107 minuts
    Idioma: francès

    Sinopsi


    Per a superar la seva drogodependència, Thomas, un jove de 22 anys, s’uneix a una comunitat religiosa aïllada a la muntanya en què els joves es rehabiliten mitjançant el recolliment espiritual. Thomas haurà de lluitar amb els seus dimonis interiors, amb el seu rebuig inicial i amb la presència de Sybille, de la qual comença a enamorar-se.

  • La lluita contra els dimonis interiors

    Tot i que mai ha acabat de convertir-se en un director de primeríssim nivell, Cédric Kahn ha estat sempre un autor francament interessant en el panorama del cinema francès contemporani. De la mateixa generació d’Oliver Assayas, tots dos van començar a destacar als anys 90, quan a més van coincidir amb dues pel·lícules esplèndides sobre la joventut –Trop de bonheur de Kahn i L’eau froide d’Assayas- a partir d’un projecte transversal en el que també va participar André Techiné amb la molt recordada Los juncos salvajes. Després la seva filmografia ha estat irregularment estrenada a casa nostra: només L’ennui, Roberto Succo i Una vida mejor havien arribat fins aquest moment a les pantalles comercials.
    Ara el millor Cédric Kahn torna amb El creyente, títol més explícit i subjectiu que l’original La prière (La pregària), una història de superació personal plantejada com un magnífic exercici de contenció emocional. Triomfadora al Festival de Berlin, on el seu jove protagonista Anthony Bajon es va endur el premi al millor actor, l’última pel·lícula de Kahn demostra novament la seva capacitat per capturar amb molta naturalitat el món de l’adolescència i la joventut. El creyente té com a pràcticament únic escenari un centre de desintoxicació de joves situat en un apartat racó dels Alps francesos. Thomas (Anthony Bajon) arriba al centre per intentar superar no només la seva adicció a les drogues sinó també una desorientació vital i un desarrelament familar que l’han fet caure en un pou sense fons. El centre al que s’incorpora Thomas és una comunitat religiosa que ha fet de la pregària i una vida de treball i retrobament interior la teràpia per superar les adiccions. Està supervisat per Mario -interpretat pel català Alex Brendemuhl en una nova esplèndida incursió en el cinema europeu- que acompanya els interns en el seu procés però que, més que en control estricte amb el que normalment identifiquem aquest tipus de centres, es fonamenta en la seva voluntat de superació personal per superar els seus problemes.
    Amb aquest plantejament, Cédric Kahn elabora una pel·lícula intimista i compacta, que entén els greus problemes dels seus personatges, però que adopta un rol més aviat observacional, sense jutjar-los ni valorar-los, sinó simplement mostrant-nos el seu procés interior, l’evolució de la seva lluita i la interacció amb els altres membres de la comunitat. Com li diu el personatge d’Alex Brendemuhl a Thomas quan arriba al centre, “nosaltres t’acompanyarem en el teu procés, però tu ets lliure aquí i ets el principal valedor de tu mateix”. Kahn ens mostra amb aquesta mirada observacional els alts i baixos, les crisis, els brots de ràbia, els moments d’eufòria i els de caiguda, i ho fa traient molt partit d’aquest escenari feréstec però a la vegada majestuós d’aquest extraordinari racó dels Alps francesos en el que situa aquesta comunitat. I finalment planteja els suficients dilemes morals com per empatitzar amb el sofriment interior d’aquests joves. Tot i que el títol espanyol podria suggerir-ho,El creyente és qualsevol cosa menys una pel·lícula que pretengui cap mena d’adoctrinament: aquí la pregària o la recerca d’allò trascendent no és més que una via, una de les moltes vies, cap a la superació personal de l’infern de les adiccions.

     

    Paco Vilallonga
    Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona

     

Comparteix-ho