Fireworks

Comparteix-ho

  • Informació


    Japó, 2017
    DirectorNobuyuki Takeuchi, Akiyuki Shinbo
    Gènere: animació
    Durada: 94 minuts
    Idioma: japonès

    Sinopsi


    Nazuna està trist perquè l’obliguen a canviar d’escola. La nena planeja fugar-se amb el seu company Norimichi, però la seva mare els enxampa i l’arrossega cap a casa. Tot podria haver acabat allà, però la troballa d’una misteriosa esfera lluminosa obre un portal en el temps, fent possible que la història tingui un altre final…

  • Atrapats en el temps

    L’expressió “el dia de la marmota” té a veure amb la monotonia, la repetició de les mateixes coses i l’existència d’un bucle que t’impedeix tirar endavant i et condemna a viure el mateix dia. No és tant conegut que el concepte prové d’una pel.lícula titulada Groundhog Day –Atrapado en el tiempo- de Harold Ramis, en que un meteoròleg –Bill Murray- anava a un poble per poder fer prediccions sobre la fi de l’hivern i es trobava que cada cop que es despertava en el mateix lloc, es trobava presoner del temps. Fireworks de Ahikiyuki Shimbo i Noboyuki Takeuchi és una pel.lícula anime que reprèn, a la seva manera, la possibilitat d’aturar el temps, tornar a començar i poder viure una mena de bucle etern. En aquest cas, la pel.lícula es centra en les estratègies de Norimichi, que està enamorada de Nazuna però que té la sensació de que el seu amor s’acaba. La familia de Nazuna ha de dur a terme una mudança i Norimichi farà tot allò possible per què no sigui així, per la qual cosa el dia dels focs d’artifici llença una bola misteriosa que rebobina el temps fins situar-lo en el moment en que les coses varen començar a anar malament. La bola provoca un retorn enrere, crea la repetició de moments viscuts, proposa una correcció i al final, després de viure “el dia de la marmota”, l’amor pot arribar a triomfar d’una altra manera.
    L’origen de Fireworks és una telenovel·la japonesa de l’any 1973, que després va donar lloc a una pel.lícula no animada. L’any passat, els animadors de l’estudi Shaft varen decidir refer la historia original per fer-la més entenedora i per buscar una poética que pogués ajudar a prestigiar l’estudi. Fireworks no va trigar a situar-se en els primers llocs del rànquing comercial del Japó, si bé la seva acollida crítica posterior va ser discreta. Presentada en el darrer festival de Sitges, en la mateixa edició en que s’exhibia una joia com A silent voice (estrenada també recentment al Truffaut), va quedar una mica relegada en una situación secundaria pels amants de l’anime. Sigui com sigui, i més enllà de les repeticions que es generen en torn de la poètica dels focs d’artifici, Fireworks té una certa inspiració i construeix un fantàstic que basa tota la força en la forma com es pot desafiar el destí, en veure com es manipula el temps i com és possible arribar a rectificar per arribar a torbar les restes d’una felicitat perduda. Hi ha una poètica del fantàstic que travessa l’anime i que troba en pel·lícules d’aparença discreta com Fireworks l’expressió d’un model de treball d’animació realitzat amb dignitat i amb inspiració.

    Àngel Quintana

    Col·lectiu de crítics de cinema de Girona

Comparteix-ho