High Life

Comparteix-ho

  • Informació


    França, 2018
    Direcció: Claire Denis
    Intèrprets
    Robert Pattinson, Juliette Binoche, Mia Goth, André Benjamin, Lars Eidinger,Agata Buzek, Claire Tran, Ewan Mitchell, Gloria Obianyo, Victor Banerjee
    Gènere: ciencia ficció
    Durada: 110 minuts
    Idioma: anglès

    Sinopsi


    En Monte i la seva filla Willow viuen completament aïllats a bord d’una nau espacial. No sempre han estat sols: eren part d’un grup de condemnats a mort que van acceptar commutar les seves sentències per participar en una missió amb destinació al forat negre més proper a la Terra.

  • La frontera del no-res

    Dins la cultura americana, el mite de la frontera és un mite fundador. América era la terra de les oportunitats, però aquesta havia estat construïda per una sèrie de fronteres que separaven el món civilitzat que es proposava conquerir l’espai del món salvatge que regnava en els paradisos artificials que composaven la frontera. Conquerir l’espai implicava travessar la frontera, però la Història va demostrar que la frontera no era només un simple paradís verge sinó una terra poblada on els altres tenien dret a existir i podien revelar-se contra aquells que volien conquerir les seves terres i exterminar les velles civilitzacions. High Life és una pel·lícula sobre el mite de la frontera, però en la que la qüestió està tractada de forma singular. No estem a Amèrica sinó perduts enmig de l’espai sideral, no es tracta de conquerir nous territoris sinó explorar un món que, de forma progressiva, pot arribar a revelar que no hi ha ben bé res.
    Claire Denis, l’autora de Un sol interior que es va estrenar l’any passat, ens situa a l’interior d’una nau de l’espai que busca una frontera sideral. Claire Denis penetra en un territori que li és aliè, però High Life no s’assembla a cap pel·lícula. No té res ni de 2001, a space odyssey de Kubrick, ni d’Allien de Ridley Scott, potser l’única referencia un xic propera aquesta és Solaris d’Andrei Tarkovski. La nau que avança perduda en el cosmos està poblada per una colla de personatges que són condemnats a mort, que han commutat la pena per la de passar la resta dels seus dies dins d’una nau. En el vehicle estrany que s’enfronta a una incerta conquista de l’espai hi ha una voluntat de forçar la procreació, de portar criatures en un món fred i destructor. Davant d’aquesta estranya situació la pregunta que es planteja Claire Denis no és altra que la de constatar quina és la utilitat de la natalitat en un univers que de mica en mica es descompon per posar en evidencia que l’única cosa que existeix no és altra que el no res.
    Dins de la nau hi ha un protagonista anomenat Monte –excel·lent Robert Pattison- que es troba viatjant més enllà del sistema solar, per uns confins on no hi ha límits. En uns confins poblats per els proscrits per uns éssers que semblen haver estat abandonats –i repudiats- tant per Déu, com per la societat. També hi ha una mena de sacerdotessa pagana que es dedica de controlar la mecànica de les relacions sexuals i els seus límits. En alguns moments sembla com si ella tingués el secret d’un orgasmatró –aquella màquina que Woody Allen presentava a El dormilón- però de seguida veiem que és una experta en la manipulació de tota mena de secrecions. Claire Denis, probablement la directora que millor ha filmat els cossos en el cinema europeu, treballarà allò que surt del cos –sang, esperma, vòmits.etc- i que posa de relleu l’existència d’allò humà en un món excessivament glacial.

    High Life funciona com un veritable trip visual, ple de secrets. El relat s’articula a partir d’un seguit de flash backs que ens porten a la situació anterior al viatge, però també avança gràcies a nombrosos salts temporals i a partir de coses que mai són explicades i que l’espectador ha de composar. Tot plegat rodat amb una gran força escènica i un clar desig de convertir-se en alguna cosa plena de misteri, en una experiència que renova i actualitza tota l’herència de la ciència ficció.

    Àngel Quintana
    Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona

Comparteix-ho