Amerrika

Comparteix-ho

cartellamerrika

  • Informació


    Amreeka
    Estats Units-Canadà, 2009
    .

    Director: Cherien Dabis.
    Intèrprets: Nisreen Faour, Melkar Muallem, Yussef Abu-Warda.
    Durada: 96 min.
    Gènere: Drama.
    Idioma: Anlès, Àrab.

    Sinopsi


    La vida de Muna transcorre entre el tràngol diari dels punts de control de Cisjordània i l’ombra d’un matrimoni fracassat, però tot canvia quan obté un permís de treball i de residència als EUA. O almenys això és el que espera.
    Cherien Dabis aporta les seves pròpies vivències en aquest film que descriu l’experiència de tants immigrants de primera generació. Ho fa a través d’un alter ego, Muna (Nisreen Faour),una dona palestina que deixa el seu país per anar a la Terra Promesa per descobrir allò que no és suficientment americà per als americans ni prou àrab per als àrabs.
    “Amerrika” es va emportar el premi de la crítica en la Quinzena dels Realitzadors del festival de Cannes del 2009.

     

  • Palestins a la terra de les oportunitats

    La història americana assenyala que en la constitució dels Estats Units va ser més important el mite que la pròpia història. John Ford ja ens ho recordava en una famosa escena de El hombre que mató a Liberty Valance en que recordava que era millor imprimir la llegenda que la veritat. El mite americà per excel·lència que serveix per explicar per què els grans espais deserts es varen acabar convertint en el lloc on es va forjar una de les grans potències mundials no és altra que el del somni americà. Amèrica és la terra de les oportunitats. Tothom pot arribar a aquesta terra per tal de trobar tot allò que el vell món no li ha pogut donar o tot allò que mai havia imaginat que podés arribar a obtenir. Un cop arribats a la terra promesa el nou espai que es presenta és el de la multiculturalitat, el respecte cap a les races i cultures. El motor del creixement d’Amèrica no és altre que la fe cega en aquest somni. La història de les ficcions –literàries i cinematogràfiques- s’ha encarregat de recordar-nos que el mite no és més que una entelèquia, que enlloc del somni allò que s’ha imposat ha estat el malson i que enlloc de l’harmoniós meelting plot entre races i cultures, allò que s’ha generat no ha estat altre cosa que el racisme i la incomprensió.

    Amreeka de Cherien Davis és una pel·lícula que intenta parlar d’aquestes coses, preguntant-se què en queda del mite del somni americà avui. Al fer-ho sembla recordar que en la nova Amèrica, la immigració no té la porta oberta com el passat i està subjecte a tot tipus de control. Un cop dins del territori, les esperances de trobar feina en mig d’una situació en crisi no estan tant clares i molt menys les esperances d’arribar a poder ser una persona adinerada. En un moment en que la frontera dels Estats Units s’ha convertit en una frontera selectiva com es pot viure i créixer en tant que emigrat?. A més a més de plantejar-se aquestes qüestions sobre el tema de l’emigració la pel·lícula ho fa des d’una perspectiva singular: la família protagonista que arriba a Amèrica és una família palestina. Com pot ser acceptada una dona àrab en determinats estaments socials de l’Amèrica profunda després dels atemptats de l’11-S? Es possible la convivència multiracial en una Amèrica que no entén a l’àrab, que el tem i que el demonitza?

    El to general de la pel·lícula és el d’un melodrama simpàtic però punyent des del punt de vista social. Una mare acompanyada dels seus fills decideix viatjarà a Amèrica, instal·lar-se a casa d’uns familiars i obrir-se camí. A l’aeroport la mare perd una part dels diners i aquest fet complicarà l’arribada. Més tard, la mare haurà de fer creure que té una feina ben considerada i jugar amb un sentiment de doble vida respecte al treball real que dur a terme en una hamburgueseria. Al llarg de la pel·lícula veurem com rebrota el racisme, com la família àrab és criticada per part d’uns joves intransigents i també ens trobarem amb l’home íntegre que els ajudarà i que fixarà el camí a seguir en la terra de les oportunitats. Malgrat la utilització de recursos melodramàtics per fer funcionar el relat, Ameerika és una pel·lícula que sap tocar la llaga i que disposa coma arma principal la força d’unes actrius excel·lents, entre elles la mare –Nisreen Faour- i l’amiga de la mare –Hiam Abbas, una de les millors actrius del món àrab.

    Àngel Quintana
    Col·lectiu de crítics de cinema de Girona

Comparteix-ho