Beginners

Comparteix-ho

beginners

  • Informació

    Estats Units, 2010.
    Director: Mike Mills.
    Intèrprets: Ewan McGregor, Christopher Plummer, Mélanie Laurent.
    Durada: 104 min.
    Gènere: Comèdia dramàtica.
    Idioma: Anglès.

    Sinopsi


    A “Beginners (Principiantes)”, l’Oliver coneix a la impredictible i irreverent Anna uns mesos després de la mort del seu pare. Mentre, els records del seu pare Hal-un home que, després de més de quatre dècades de matrimoni, va decidir sortir de l’armari als 75 anys-segueixen aflorant. Ara l’Oliver s’esforça per estimar l’Anna amb la valentia i l’humor que el seu pareli va ensenyar.

     

  • Principiants emocionals

    Cineasta procedent del món del vídeo musical (seus son alguns treballs per a grups com Air, Pulp o Moby) Mike Mills encara el seu segon llargmetratge (va debutar l’any 2006 amb “Thumbsucker”) amb una prudència i mesura que resulten poc habituals dins dels directors que provenen d’aquests àmbits. “Beginners” no pretén mostrar focs d’artifici visuals ni contar-nos històries narrativament originalíssimes, sinó més aviat centrar-se amb un trio de personatges i mostrar les seves angúnies vitals i sentimentals. Venuda per aquestes coses dels distribuïdors com una comèdia romàntica, “Beginners” sap utilitzar els mecanismes d’aquest gènere cada vegada més devaluat –i, veient-ne algunes mostres recents, amb raó- per a dur a l’espectador cap a terrenys més dramàtics i de languidesa emocional. La història de l’Oliver, un dissenyador que es veu incapaç de mantenir una relació sentimental estable, serveix al director de motor per a analitzar les múltiples maneres en què el passat condiciona les nostres actituds i decisions a l’hora d’enfrontar-nos als obstacles vitals i sobretot sentimentals. La figura del pare del protagonista, un home que ha hagut de reprimir la seva homosexualitat fins a gairebé el final dels seus dies, marca profundament les anades i vingudes emocionals de l’Oliver fins al punt d’establir una controvertida relació amb el seu progenitor: si, en certa manera, la seva inestabilitat emocional es deu al fracàs que va suposar el matrimoni dels seus pares, també és cert que l’apropament i el coneixement en profunditat de la figura paterna en els darrers anys de la seva vida serveixen al protagonista per encarar o, si més no, advertir, el errors que pot cometre en un futur. Oliver creu frustrada de bon principi la seva relació amb l’Anne –una jove actriu francesa- per emmirallar-se constantment amb el model que ha viscut en la seva infantesa i adolescència, però tal i com s’encarrega de mostrar-nos amb encert el director al llarg del metratge, els temps han canviat i la societat reprimida i repressiva que marcava el modus vivendi dels anys cinquanta als Estats Units sortosament ha reculat. D’aquesta manera, “Beginners” s’emmarca –almenys pel què fa al retrat d’un matrimoni de classe mitja on hi apareix el factor determinant de l’homosexualitat- amb el notable exercici que va realitzar Todd Haynes a “Lejos del cielo”, utilitzant aquesta premissa per mostrar com, malgrat el pas del temps, els actes i les decisions del passat encara esquitxen el present i condicionen als fills. Malgrat algun apunt còmic, “Beginners” ens planteja uns personatges marcats per un profund desassossec, que no saben desempallegar-se del passat ni com encarar el futur i, tot i això, tiren endavant de la manera més digna que saben o poden. Ewan McGregor (per fi en un paper decent), Christopher Plummer (mereixedor sens dubte de l ‘Oscar al millor actor secundari a què està nominat) i Mélanie Laurent (bella, fràgil i commovedora) conformen un trio de principiants emocionals amb els quals la majoria d’espectadors es poden trobar perfectament reflectits.

    Carles Riba
    Cinema Truffaut

Comparteix-ho