Cicle de FilmoTeca: Jean-Pierre Léaud

Comparteix-ho

Versió per imprimir

  • leaud-slider

    Jean-Pierre Léaud va iniciar-se en el cinema amb una mirada inoblidable que, al final de «Les 400 coups», interpel·la directament els espectadors. Quasi cinquanta anys després, a «La mort de Lluís XIV», torna a mirar-nos fixament d’una manera destinada a tenir-ne memòria. Entre una mirada i l’altra, es desenvolupa una de les filmografies d’actor més coherents en la mesura que pràcticament sempre ha treballat amb cineastes-autors que representen la voluntat de fer un cinema personal que, en part, s’origina en la nouvelle vague. L’estrena del seu últim film, en què, dirigit per Albert Serra, encarna l’anomenat Rei Sol en la seva agonia, convida a fer una revisió d’algunes de les pel·lícules més significatives d’un actor que, des de «Les 400 coups», s’associa al personatge d’Antoine Doinel, que va interpretar quatre vegades més a mesura que es feia gran, i, per tant, a François Truffaut, que va projectar-hi tot el seu romanticisme a «Les dues angleses i l’amor».  Curiosament, però, encara va fer més pel·lícules (set) amb Godard, entre les quals «La chinoise», en què assumeix un dels joves estudiants maoistes. L’han tingut present cineastes post-nouvelle vague com Jean Eustache (a la mítica «Le mamain et le putain», film que no pot projectar-se al cicle perquè no té distribució a l’estat espanyol) i, més tardanament, Philippe Garrel a «La naissance de l’amour», on interpreta un escriptor en un moment de crisi sentimental i creativa. Bernardo Bertolucci va convertir-lo en el jove cineasta que, a la manera de Truffaut i Godard, vol filmar la dona que estima (Mara Schneider) a «L’últim tango a París». Com si fos el portador d’una determinada memòria del cinema, diversos cineastes, com ara Olivier Assayas o el taiwanès Tsai Ming-Liang, han volgut treballar-hi. Això mentre que el finès Aki Kaurismäki afirma que li agrada Léaud perquè s’interpreta ell mateix,. En tot cas, Albert Serra ha sigut capaç de mostrar-ne una imatge inèdita i a la vegada d’aprofitar una cosa entrevista en altres pel·lícules seves: no hi ha cap altre actor que sembli sentir-se tan a gust al llit, com si fos el seu medi natural.

    Imma Merino

                                                                        Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona.

  • Dilluns 7 novembre
    20.30h
    22.30h

    ELS 400 COPS

    Director: François Truffaut. Intèrprets: Jean-Pierre Léaud, Claire Maurier, Albert Rémy, Guy Decomble.
    Durada: 94 min.

     

    Amb només catorze anys, Antoine Doinel es veu obligat no només a ser testimoni dels problemes conjugals dels seus pares, sinó també a suportar les exigències d’un sever professor. Un dia, espantat perquè no ha complert un càstig imposat pel mestre, decideix fer campana amb el seu amic René. Inesperadament, veu la seva mare en companyia d’un altre home; la culpa i la por l’arrosseguen a una sèrie de mentides que a poc a poc van calant en el seu ànim. Desitjant deixar enrere tots els seus problemes, somia amb conèixer el mar i traça amb René un pla per escapar-se.
    Dilluns 14 novembre
    20.30h
    22.30h

    LA CHINOISE

    Director: Jean-Luc Godard. Intèrprets: Anne Wiazemsky, Jean-Pierre Léaud, Juliet Berto, Michel Semeniako, Lex De Bruijn, Omar Diop.

    Durada: 96 min.

    Godard i el maoisme. Estrenada un any abans del maig del 68, “La Chinoise” relata les inquietuds per canviar el món d’un grup d’estudiants francesos encoratjats pel pensament de Mao Tse Tung i de literatura comunista. Es comencen a preguntar per la seva posició en el món i les possibilitats de canviar-lo, encara que això signifiqui considerar el terrorisme com una possible via…
    Dilluns 21 novembre
    20.00h
    22.30h

    LAS DOS INGLESAS Y EL AMOR

    Director: François Truffaut. Intèrprets: Jean-Pierre Léaud, Stecey Tenderer, Kika Markham, Sylvia Marriott, Marie Mansart, Philippe Léotard.
    Durada: 132 min.

    Al París de 1900, Claude Roc, un jove francès de classe mitjana, fa amistat amb Anne Brown, una jove anglesa. Ella el convida a anar a casa de Gal·les, on viu amb la seva germana Muriel. Un cop allà, tot i que Claude se sent atret per Anne, ella procura desviar la seva atenció cap a Muriel. Quan Claude i Muriel s’adonen que estan enamorats, llavors la mare d’ella insisteix que, per estar segurs dels seus sentiments, s’han de sotmetre a una separació d’un any.

    Dilluns 28

    novembre

    20.00h
    22.30h

    EL ÚLTIMO TANGO EN PARÍS

    Director: Bernardo Bertolucci. Intèrprets: Marlon Brando, Maria Schneider, Jean-Pierre Léaud, Massimo Girotti, Maria Michi, Catherine Allegret.
    Durada: 125 min.

    Un matí d’hivern un madur nord-americà i una jove noia parisenca es troben casualment mentre visiten un pis de lloguer a París. La passió s’apodera d’ells i mantenen relacions sexuals al pis buit. Quan abandonen l’edifici, tots dos es posen d’acord per tornar a trobar-se allí, en soledat, sense preguntar ni tan sols els seus noms.

    Dilluns 12 desembre
    20.30h
    22.30h

    EL NACIMIENTO DEL AMOR

    Director: Philippe Garrel. Intèrprets: Lou Castel, Jean-Pierre Léaud, Johanna Ter Steege, Dominique Reymond.
    Durada: 94 minuts.

    Dos amics, Paul i Marcus, es qüestionen l’origen de l’amor al fil de les seves experiències emocionals. Paul, que és actor, voldria romandre al costat de Ulrika, la seva amant, però ella no li pot correspondre plenament pel record traumàtic del seu amor del passat. Així, Paul torna amb la seva dona, Franchon, a punt de tenir al seu segon fill. Paul estima els seus fills però no sap comportar-se ni com a pare ni com a marit. La convivència familiar és insuportable i Paul decideix fugir. Per la seva banda Marcus, és un diletant que exerceix d’escriptor professional. Estima la seva companya, Helene, però aquesta l’abandona i queda sol i atrapat per la gelosia. Marcus vol recuperar a Helene, Paul no vol perdre als seus fills. Tots dos entraran en una deriva física i emocional que els portarà de tornada als misteris de l’amor.

    Dilluns 19 novembre
    20.30h
    22.30h

    LE HAVRE

    Director: Aki Kaurismäki. Intèrprets: André Wilms, Kati Outinen, Jean-Pierre Darroussin, Blondin Miguel, Elina Salo, Jean-Pierre Léaud, Evelyne Didil.
    Durada 93 min.
    Marcel Marx, famós escriptor bohemi, s’ha exiliat voluntàriament i s’ha establert a la ciutat portuària de Le Havre (França), on viu satisfet treballant com enllustrador, perquè així se sent més a prop de la gent. Després de renunciar a les seves ambicions literàries, la seva vida es desenvolupa sense sobresalts entre el bar de la cantonada, el seu treball i la seva dona Arletty; però, quan es creua en el seu camí un nen negre immigrant, haurà de lluitar contra els freds i cecs mecanismes de l’Estat, armat únicament amb el seu optimisme i amb la incondicional solidaritat dels veïns del barri, per evitar que el seu protegit caigui en mans de la policia..

Comparteix-ho