Cicle FilmoTeca: Alfred Hitchcock (II)

Comparteix-ho

Versió per imprimir

  • alfred hitchcock cicle logoL’extensió i l’interès cinematogràfic de l’obra de Hitchcock, ha fet que, després del primer cicle dedicat al cineasta, els mesos de novembre i desembre de 2013, ara us en presentem un segon, que recull, també, pel·lícules de la seva etapa americana.

    Començant per Rebeca, la pel·lícula que li va proposar, finalment, el productor David O. Selznick, quan el va fer venir d’Anglaterra. Una pel·lícula anglesa, en paraules de Hitchcock –diversos actors anglesos, ambient anglès, novel·la anglesa, a més a més del propi director, amb una exitosa carrera a l’altra banda de l’Atlàntic, abans d’instal·lar-se a Hollywood-. I anglesa fou, també, Sospecha, -actors, ambient i novel·la- que compartia amb Rebeca la mateixa protagonista: Joan Fontaine. Junt amb aquestes dues pel·lícules de tall britànic, una excursió per la psicoanàlisi a Recuerda, amb la col·laboració de Salvador Dalí, en un intent, segons Hitchock, de mostrar els somnis d’una manera clara i aguda, com l’arquitectura que apareix als quadres del pintor empordanès i una raresa com Pero…¿quién mató a Harry?, una pel·lícula d’humor negríssim, “com si es presentés un assassinat a la vora d’un rierol cantaire i deixéssim anar una gota de sang en la seva aigua límpida”. I de nou els temes recurrents de l’imaginari del director, l’atzar, les circumstàncies de la vida quotidiana que trastoquen allò previst o previsible, els peus de dos desconeguts que avancen els uns cap als altres fins a trobar-se o les vies de tren que s’entrecreuen en una mena de ball sinistre a Extraños en un tren o la malastrugança del protagonista de Falso culpable; i la dificultat per conèixer el veritable jo de les persones, aquesta ambigüitat tant suggeridora que travessa tot el cinema de Hitchcock, i que és encara més interessant quan qui es mostra ambigu són estrelles de Hollywood com el mateix Henry Fonda, a Falso culpable, però sobretot Joseph Cotten (La sombra de una duda), Cary Grant (Sospecha) o Laurence Olivier (Rebeca).

    Un festival cinematogràfic, ple de suspens i de segones i terceres lectures, que encara no exhaureix, però, tota la producció d’Alfred Hitchcock. Continuarà?

    Ramon Girona

                                                                        Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona.

  • Dilluns 9 febrer
    20.00h
    22.30h

    REBECA

    A. Hitchcock, Estats Units, 1940. Versió original subtitulada. 130 min.
    Al poc temps de perdre la seva dona Rebeca, l’aristòcrata anglès Maxim De Winter coneix a Montecarlo a una jove humil, dama de companyia d’una senyora americana. De Winter i la jove es casen i marxen a viure a Anglaterra, a la mansió de Manderley, residència habitual de Maxim. La nova senyora De Winter s’adona molt aviat que tot hi està impregnat del record de Rebeca..
    Dilluns 16 febrer
    20.00h
    22.30h

    SOSPECHA

    A. Hitchcock, Estats Units, 1941. Versió original subtitulada. 99 min.
    Un atractiu vividor coincideix al tren amb una jove ingènua que acabarà havent de pagar-li el bitllet. Més endavant, tornen a trobar-se en una festa i, després d’un breu romanç, ella decideix casar-se amb ell, tot i l’oposició del seu pare. Considerada per tots, inclosa la seva família, una dona condemnada a quedar-se soltera, està obstinada a demostrar-los que algú la pot estimar.
    Dilluns 23 febrer
    20.00h
    22.30h

    LA SOMBRA DE UNA DUDA

    A. Hitchcock, Estats Units, 1943. Versió original subtitulada. 108 min.
    A casa dels seus familiars, al tranquil poble de Santa Rosa, arriba un dia l’encantador oncle Charlie (Joseph Cotten), un seductor criminal que viatja de Filadèlfia a Califòrnia i al qual la justícia va trepitjant els talons. La seva neboda Charlie, tot i que no sap res de les seves activitats, no trigarà a sospitar que el seu oncle és el misteriós assassí de vídues a qui la policia busca..
    Dilluns 2 març
    20.00h
    22.30h

    RECUERDA

    A. Hitchcock, Estats Units, 1945. Versió original subtitulada. 111 min.
    Al centre psiquiàtric on treballa la psicoanalista Constance Petersen (Ingrid Bergman), el Dr. Murchison (Leo G. Carroll) anuncia la seva retirada de la direcció. el substituirà l’eminent Dr. i escriptor Anthony Edwardes, a qui, justament, Constance admira moltíssim encara que no el coneix però, el mateix dia en què el jove i ben plantat director (Gregory Peck) és presentat davant els directius, la psicoanalista començarà a observar signes d’un ocult trauma en el nou personatge que, de seguida sabrem, també pateix d’una greu amnèsia.
    Dilluns 9 març
    20.00h
    22.30h

    EXTRAÑOS EN UN TREN

    A. Hitchcock, Estats Units, 1951. Versió original subtitulada. 101 min.
    Inspirada en la novel·la homònima de Patricia Higsmith. Durant un viatge en tren, Guy, un jove campió de tennis és abordat per Bruno, un jove que coneix la seva vida i miracles a través de la premsa i que, inesperadament, li proposa un doble assassinat, però intercanviant les víctimes per tal de garantir recíprocament la impunitat. Així podrien resoldre els seus respectius problemes: ell suprimiria la dona de Guy (que no vol concedir-li el divorci) i, a canvi, Guy hauria assassinar al pare de Bruno perquè aquest pogués heretar una gran fortuna.
    Dilluns 16 març
    20.00h
    22.30h

    PERO… ¿QUIÉN MATÓ A HARRY?

    A. Hitchcock, Estats Units, 1955. Versió original subtitulada. 99 min.
    Durant un bell dia de tardor, en un idíl·lic racó campestre de Vermont, s’escolten tres trets, i apareix un cadàver, el de Harry. Un vell capità (Edmund Gwenn) que creu que es tracta d’un accident de caça del qual se sent responsable, enterra, desenterra i transporta diverses vegades el cadàver sobre la identitat s’interroguen amb perplexitat una dona soltera, un metge miop i un pintor abstracte..
    Dilluns 23 març
    20.00h
    22.30h

    FALSO CULPABLE

    A. Hitchcock, Estats Units, 1956. Versió original subtitulada. 105 min.
    Manny és un músic de jazz que viu plàcidament a Nova York amb la seva esposa Rose i els seus dos fills petits. En una asseguradora, una empleada el confon amb un lladre que havia robat allà uns dies abans i el denuncia a la policia. Comença llavors per a ell un angoixant malson: és detingut i acusat d’una sèrie de furts perpetrats al barri. El pitjor és que tots els testimonis i les proves cal·ligràfiques corroboren la seva culpabilitat. Després de sortir sota fiança, intentarà demostrar la seva innocència. Mentrestant, la seva dona pateix una aguda crisi nerviosa i és internada en un psiquiàtric.

Comparteix-ho