El médico alemán

Comparteix-ho

elmedicoaleman cartell

  • Informació


    Wakolda
    Argentina, 2012.
    Direcció: Lucía Puenzo.
    Intèrprets: Àlex Brendemühl, Natalia Oreiro, Diego Peretti, Elena Roger, Guillermo Pfening, Ana Pauls, Florencia Bado, Alan Daicz, Abril Braunstein, Juani Martínez.
    Durada: 90 min.
    Gènere: Drama.
    Idioma: Castellà.

    Sinopsi


    A l’estiu de 1960, en la desolada regió de la Patagònia, un metge alemany coneix a una família argentina i s’uneix a ells per seguir la ruta del desert en caravana. El viatger és Josef Mengele, un dels majors criminals de la història. La família fa renéixer en ell totes les seves obsessions per la puresa i la perfecció.

     

  • El Mal sempre experimenta

    En la seva primera pel·lícula realitzada l’any2007, «XXY», l’argentina Lucia Puenzo va narrar la història d’un personatge afectat per l’anomenada síndrome de Kinefelter que, a través de la química, procura transformar el seu cos perquè sigui plenament el d’una dona i així intervenir en l’alteració genètica que ha dut a establir que conforma homes amb un cromosoma X de més. Encara que ara sigui a propòsit d’un cas (terriblement real) i d’unes circumstàncies molt diferents, la qüestió genètica i les seves manipulacions deu interessar la filla de Luís Puenzo, el director de «La historia oficial» i productor dels films de la jove escriptora i cineasta, perquè en la seva cinquena pel·lícula (després de «Los invisibles», «El niño pez» i «Más adelante») aborda el tema i, a més, amb majúscules perquè s’atreveix, ni més ni menys, amb la figura de Josef Mengele, qui, anomenat «l’àngel de la mort», va fer tota mena d’experiments genètics criminals com a metge de les SS al camp d’Auschwitz-Birkinau. Mengele va escapolir-se al final de la II Guerra Mundial i, vivint amb una identitat falsa a l’Argentina i desprès al Brasil fins morir-hi l’any 1979, també ho va fer de la persecució a Sudamèrica dels criminals nazis, essent-un dels més buscats. Inspirant-se en un dels episodis reals de la vida clandestina i fugitiva del maleïdament escàpol Josef Mengele, Lucia Puenzo (que adapta la seva pròpia novel·la «Wakolda», títol original del film, que, després de la seva presentació a la secció «Un certain regard» del darrer festival de Canes, s’ha reconvertit en el de “El médico alemán” en la seva estrena a les sales comercials) situa l’acció a Bariloche, un dels confins de la Terra als Andes argentins. Amb una identitat falsa, aquest metge alemany (interpretat per Àlex Brendemühl amb aquell estrany desmenjament que provoca resultats desiguals) s’hostatja en un nou hostal a la vora del llac Nahuel Huapi. La filla dels que regenten l’hostal és una adolescent amb un cos petit per la seva edat. Entre el criminal amagat, la identitat vertadera del qual la narració no fa evident mentre que el fet de dir-ho es justifica amb què la sinopsi argumental ho revela, i l’adolescent que no creix sorgeix una estranya fascinació mútua. Evidentment, el metge experimenta amb el cos de la noia mentre els pares d’aquesta tenen sentiments ambigus entre la inquietud i l’esperança que la filla creixi. Lucia Puenzo explora, doncs, en la fascinació del Mal, que en certa manera es presenta com a banal i, en tot cas, s’amaga en l’exercici discret dels experiments que realitza el metge sinistre en comparació amb aquells que va poder fer impunement a Auschwitz. I potser també es planteja quines empremtes van deixar al seu país (que ha escollit la pel·lícula per presentar-la als Òscar com a candidata a la millor pel·lícula estrangera) els criminals nazis que hi van passar i fins i tot s’hi van establir.

    Imma Merino

    Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona

Comparteix-ho