El viaje de Nisha

Comparteix-ho

  • Informació


    Noruega, 2017
    Direcció i guió: Iram Haq
    IntèrpretsMaria Mozhdah, Adil Hussain,
    Ekavali Khanna, Rohit Saraf

    Gènere: drama
    Durada: 105 minuts
    Idiomes: noruec i urdú

    Sinopsi


    Nisha, una adolescent de 16 anys, viu una doble vida: a casa és la perfecta filla pakistanesa, però quan surt amb els seus amics es converteix en una noia noruega. Quan el seu pare l’enxampa amb el seu xicot al llit, els seus dos mons xoquen. Per donar-li una lliçó, els seus pares decideixen enviar-la a Pakistan, on s’haurà d’adaptar a la cultura del país dels seus pares.

  • Contra el camí ja traçat

    El viaje de Nisha és el segon llargmetratge d’Iram Haq, cineasta noruega d’ascendència pakistanesa que ja havia retratat les vicissituds d’una dona atrapada entre dues cultures en la seva òpera prima I Am Yours (2013), obra proposada pel país nòrdic per competir en els premis Oscar. En la seva nova pel·lícula, la realitzadora decideix portar el concepte de xoc cultural encara més lluny, lliurant-nos un drama amb elements de thriller que narra les difícils circumstàncies que ha de travessar una adolescent nascuda a Oslo (interpretada per Maria Mozhdah), la família de la qual la pressiona psicològicament per continuar amb la tradició religiosa del matrimoni concertat. El film, que s’inspira en les pròpies experiències de la vida de Haq (amb 14 anys, el seu pare la va forçar a passar un any al Pakistan per amarar-se de la cultura heretada), posa en escena una situació tristament corrent en el si d’una comunitat en la qual la dona ha de callar i resignar-se a una vida dedicada a l’àmbit domèstic, una mena de camí traçat per assolir l’objectiu de la submissió total de la dona al marit, donant lloc a una constant repressió i manca de llibertats. El detonant de la història succeeix quan Mirza, l’estricte pare de Nisha (interpretat per Adil Hussain), descobreix que la seva filla manté una relació amb un jove noruec, fet que trastoca les normes preestablertes i respectades al peu de la lletra per la família, per les quals els pares han de donar el vist-i-plau a les relacions amoroses dels seus fills, per finalment concertar la unió matrimonial. En aquest aspecte, la pel·lícula busca reflectir la paradoxal posició d’una adolescent que si bé s’ha criat en un país diferent al dels seus pares i es desenvolupa socialment en un àmbit de valors occidentals, és obligada a assumir els preceptes d’una cultura que no coneix gaire. D’aquesta manera, la directora dóna forma al tema central d’un film que exposa la tensió irresolta entre el mandat religiós i les llibertats individuals, essent la turbulenta relació entre pare i filla el fil conductor d’un argument que transcorre tant a Noruega com al Pakistan.
    D’aquesta manera, el film no dubta a mostrar totes les seves cartes a l’hora de retratar la situació de la dona en certes societats i països. La història és narrada en ocasions amb cruesa i tristesa, però mai és abordada des de l’odi ni el maniqueisme; no hi han herois ni dolents, simplement personatges que actuen des del dictat de les seves creences i circumstàncies personals. Una de les seves virtuts és la gran construcció dels personatges principals, que són retratats amb complexitat i gran personalitat, especialment el de Nisha, amb la qual l’espectador pot connectar fàcilment.
    I a pesar que a vegades l’espectador pot tenir la sensació d’estar immers en un relat que ja ha vist anteriorment en més d’una ocasió i dels moments durs i incòmodes que ofereix, la bona feina de l’equip tècnic (especialment la fotografia i l’encert en triar les localitzacions), un elenc d’actors en estat de gràcia i, finalment, la rotunditat i sinceritat amb la que la cineasta ens ofereix el seu discurs, fan que El viaje de Nisha esdevingui un film ideal pels amants de relats on la crítica social es mostra amb una claredat d’idees incapaç de deixar a ningú indiferent.

    Cinema Truffaut

Comparteix-ho