Gett: El divorcio de Viviane Amsalem

Comparteix-ho
Getteldivorcio cartell 
  • Informació


    Gett, the Trial of Viviane Amsalem
    Israel, 2014
    Director: Ronit Elkabetz, Shlomi Elkabetz
    Intèrprets: Simon Abkarian, Gabi Amrani, Dalia Beger.
    Gènere: Drama
    Durada: 115 min.
    Idioma: Hebreu (subtitulada en castellà).

    Sinopsi


    Viviane Amsalem, separada des de fa anys d’Elisha, el seu marit, vol aconseguir el divorci per no esdevenir una marginada social. A Israel no hi ha encara el matrimoni civil; segons les lleis religioses, només el marit pot concedir el divorci. No obstant això, Elisha, es nega a concedir-lo. Viviane haurà de lluitar davant el Tribunal Rabínic per aconseguir el que ella considera un dret. Així es veurà immersa en un procés de diversos anys en què la tragèdia competirà amb l’absurd i absolutament tot es posarà en dubte.

  • Ronit Elkabetz, figura del nou cinema israelià

    La cinematografia israeliana s’ha fet particularment interessant durant els últims anys en la mesura que, contradient una imatge oficial homogènia, és capaç de reflectir la societat en la seva complexitat. Ho fa abordant la violència de l’estat sense excloure la responsabilitat individual en la guerra contra el palestí; la multiculturalitat i la diversitat ètnica; les desigualtats socials i l’homosexualitat, entre altres qüestions. També, posant-lo en qüestió, el masclisme d’una societat amb uns valors que, arrelats en la mitologia sionista, exalten l’home entregat a la tasca de soldat. D’aquí, en el nou cinema israelià, és fonamental el paper jugat per les dones, que, sigui com a directores o ocupant el protagonisme dels films, han fet visible la situació de les dones en la societat israeliana (i així, doncs, la seva discriminació i marginació) a la vegada que contribueixen a l’emancipació femenina i la transformació social. Sens dubte, essent una figura molt rellevant del nou cinema israelià, una d’aquestes dones és Ronit Elkabetz, actriu i directora nascuda a Israel l’any 1966 amb ascendència marroquina.

    Actriu de caràcter, Ronit Elkabetz ha participat en un film tan emblemàtic, pel que fa a la recerca de punts de trobada entre jueus i àrabs, com “La banda nos visita”, d’Eran Korilin. També és una de les protagonistes de “Mon tresor”, pel·lícula de Keren Yedaya en què interpreta una prostituta que pateix d’una manera particular la violència masculina. I d’”Invisible”, film de Michael Aviav que aborda el cas d’una sèrie de violacions que van tenir lloc als anys 70. A més, junt amb el seu germà Shlomi Elkabetz, de moment ha realitzat tres pel·lícules d’inspiració autobiogràfica que aporten una reflexió crítica sobre el patriarcalisme, l’arcaisme i la violència de les famílies tradicionalistes originàries del Marroc habitants a Israel. La tercera és “Gett: el divorcio de Vivianne Amsalem”, presentada a la última Quinzena de Realitzadors de Canes.

    Abans, els germans Elkabetz van dirigir “Prendre femme” (2004) i “Los siete dias” (2008), estrenada a l’estat espanyol. La primera és el retrat d’una família en què la directora interpreta una mare de quatre fills que s’ocupa absolutament de les feines domèstiques i a la vegada treballa de perruquera; sota una normalitat aparent, el nucli familiar es revela com un niu de manipulacions i de sadisme en què les temptatives de revolta de la mare són reprimides pel marit, que la tracta d’histèrica. A la segona, es mostra com unes tensions familiars llargament covades irrompen en el dol per una mort tràgica durant la I Guerra del Golf. “Prendre femme” s’interroga sobre el lloc de la dona dins d’una societat patriarcal i “Los siete dias” conté una reflexió sobre el lloc d’un individu dins d’una estructura familiar tribal i opressiva.

    “Gett, el divorcio de Vivianne Amsalem”, el nou film dels Elkabetz, incideix de nou en el pes dins del món marroquí-israelià d’una tradició masclista avalada, a més, per una legislació que atorga a un tribunal religiós jueu la competència en els assumptes matrimonials: tan sols hi ha matrimoni religiós a Israel i, per tant, només un rabí pot concedir el divorci tenint present l’autorització el marit. No hi ha divorci si el marit no vol. El conflicte es produeix perquè una dona, la Vivianne Amsalem que interpreta la pròpia Ronit Elkabetz, lluita per aconseguir el divorci que no vol concedir-li el marit, encarnat per l’actor d’origen armeni Simon Abkarian, amb el qual l’actriu, que va viure uns anys a París, comparteix el fet d’haver format part del Théatre du Soleil dirigit per Arianne Mnouchkine.

    La posada en escena d’aquest conflicte es centra en les successives vistes d’un procés interminable en què un tribunal d’homes es resisteix a la demanda d’una dona que al·lega que el seu matrimoni ha derivat en una convivència impossible que du a la infelicitat. El marit no vol concedir el divorci per continuar exercint el seu domini sobre la dona, per un orgull tossut o, entre altres motius que ni ell mateix deu saber, per la incapacitat d’acceptar un fracàs o potser per la nostàlgia de l’amor perdut. Això perquè, malgrat que el punt de vista és favorable a la dona pel fet que té menys poder i a la vegada és més lliure per desitjar una altra vida que no renuncii a la felicitat, el film procura dramatitzar la complexitat del conflicte amb la consciència que una parella és un món de secrets inabastable. Ho fa amb una sòlida construcció dramàtica i una interpretació intensa.

    Imma Merino
    Col·lectiu de crítics de cinema de Girona

  • En col·laboració amb el bloc Club 7 Cinema.


    Els Elkabetz juguen amb eficàcia els recursos per mantenir l’atenció dels espectador.

    Eulàlia Iglesias, Gett: el divorcio de Viviane Ansalem, diari Ara, 02.04.2015


    Si els films són tan potents és també per la forma com roden els germans, tancant els seus personatges en un únic espai.

    Núria Vidal, Gett: el divorcio de Viviane Ansalem, Time Out Barcelona


    Un film sustentat en el seu text i els seus actors, encomiables gairebé tots en la seva graduació emocional

    Quim Casas, El dret a decidir, diari El Periódico, 01.04.2015

Comparteix-ho