La pequeña Venecia

Comparteix-ho

lapequeñavenecia cartell

  • Informació


    Io sono Li
    Itàlia, 2011.
    Direcció: Andrea Segre.
    Intèrprets: Tao Zhao, Rade Serbedzija, Marco Paolini, Roberto Citran, Giuseppe Battiston
    Durada: 96 min.
    Gènere: Drama.
    Idioma: Italià.

    Sinopsi


    Shun Li, una immigrant xinesa que treballa en una fàbrica tèxtil dels afores de Roma, intenta legalitzar la seva situació per poder dur a Itàlia el seu fill de vuit anys. Inesperadament, la manen a Chioggia, una població situada en una illa de la llacuna veneciana, a treballar com a cambrera en un bar.

     

  • Tot esperant la notícia

    Molt probablement, la principal virtut que desprèn «La pequeña Venecia» resideix en el fet que ens trobem davant una obra que fa de la simplicitat la seva raó de ser. D’aquesta manera, l’espectador exigent pot sortir de la sala amb més o menys satisfacció després del seu visionat, però difícilment tindrà esma per a trobar en el film elements dissuasoris o defectes a esmentar. Andrea Segre, el seu director, es va introduir en el món del cinema a través del gènere documental amb «Como un uomo sulla terra» (2008), en el qual seguia les passes d’un grup d’etíops que pretenien arribar a Europa via Líbia però que quedaven reclosos perennement en aquest país a causa dels tractats, més o menys explícits, que s’havien pactat amb Itàlia i d’altres països europeus per tal controlar el flux d’emigrants que arriben a Europa. A «La pequeña Venecia» (el seu primer i únic film de ficció, ja que el director ha continuat després amb el format documental) podem percebre certa influència del pòsit que ha deixat aquesta temàtica a Segre ja que, per una banda, la història (en primera persona: «Io sono Li», com diu el títol original) se centra en els vaivens geogràfics i vitals que ha de patir com a immigrant la protagonista per part de la màfia xinesa per tal de recuperar al seu fill i, per altra banda, l’espai on se situa la història –el poble pesquer de Chioggia, a la llacuna veneciana- s’erigeix en un element més del relat a conseqüència del retrat gairebé documental que el director en realitza. Segre, com dèiem, insinua temes però mai cau ni en el subratllat ni en la denúncia explícita: per sobre de tot li interessa centrar-se en la història de la Shun Li, la seva espera de la notícia de l’arribada del seu fill i la relació que estableix amb en Bepi, un vell pescador aficionat a la poesia pel qual la seva Croàcia natal encara domina el seu cor i el seu pensament. Aquesta simplicitat temàtica és agraïda per l’espectador, el qual es deixa cobrir per un relat que combina hàbilment costumisme amb intensitat de la mateixa manera que el poble i els clients de la taverna s’embafen de la boira, la marea (excel·lent la seqüència en què l’aigua s’endinsa al poble) i la monotonia carregada de nostàlgia que desprèn la llacuna i la seva climatologia. Per reforçar el verisme d’aquesta història, Andrea Segre ha optat per donar els papers protagonistes a dos actors que, malgrat no ser massa coneguts pel públic en general, compten amb una vasta i ben triada filmografia a les seves espatlles: la xinesa Tao Zhao (que gràcies a aquesta interpretació es va endur el David Di Donatello a la Millor Actriu atorgat per l’Acadèmia de Cinema Italià) és una actriu habitual en la filmografia de Jia Zhang Ke, amb títols com «El mundo» (2004) o «Naturaleza muerta» (2006), i el «poeta» Rade Serbedzija es va donar a conèixer amb la seva commovedora interpretació a «Before the rain» (1994), fet que li ha permès moure’s entre grans produccions nord-americanes com «Mision Imposible 2» (2000) o «Batman Begins» (2005) i projectes més personals com «Snatch. Cerdos y diamantes» (2000) o la recent i personal visió de la guerra del Balcans que Angelina Jolie ha recreat com a directora a «En tierra de sangre y miel» (2011). Tot i que hem destriat prous motius per gaudir del film, només amb les interpretacions que ofereixen ambdós ja val la pena passejar una estona per aquesta petita Venècia.

    Carles Ribas

    Cinema Truffaut

Comparteix-ho