Les Combattants

Comparteix-ho

lescombattants cartell

 

  • Informació


    Les Combattants
    França, 2014
    Director: Thomas Cailley.
    Intèrprets: Kévin Azaïs, Adèle Haenel, Antoine Laurent, Brigitte Roüan, William Lebghil, Thibaut Berducat.
    Gènere: Comèdia dramàtica.
    Durada: 98 min.
    Idioma: Francès.

    Sinopsi


    Entre els seus amics i el negoci familiar, l’estiu del jove Arnaud sembla que serà tranquil fins que coneix a Madeleine, tan bella com esquerpa. Ell no espera res, ella es prepara per al pitjor. Ell es pren la vida amb calma, amb un somriure. Ella només pensa en fer el curs per entrar a l’exèrcit Fins on podrà seguir Arnaud a Madeleine, quan ella mai li va ha demanat res? És una història d’amor. O de supervivència. O totes dues.


  • Els amants de l’apocalipsi

    Fa dos anys al festival de Canes, Les Combattants de Thomas Calley  va ser considerada com la pel·lícula revelació del nou cinema francès, factor que després va confirmar la seva carrera comercial més que digna i en els premis César. Encara que probablement els qualificatius de film revelació li poden quedar un pel grossos, si que és cert que ens trobem davant d’una òpera prima que desconcerta pels seus canvis de to, per com juga amb diferents registres dins els generes i per la seva agosarada manera de moure’s entre el relat d’una passió amorosa extrema i la creació d’un discurs abstracte i catastròfic sobre una anunciada fi del món. Es aquesta barreja entre pel·lícula molt física i pel·lícula abstracta on es troben les seves principals virtuts i també on es troba la clau del desconcert que pot provocar a més d’un espectador.

    La parella protagonista està integrada per Arnaud i Madeleiene. Ell ha perdut el seu pare i intenta tirar endavant el negoci de jardineria amb el seu germà. Ella creu que ha de defensar-se per que intueix alguna cosa terrible en el futur. Per a complir els seus somnis acabarà apuntant-se a l’exèrcit, on durà a terme tot un seguit d’exercicis que el conduiran a donar força al seu cos. Dins de l’exèrcit viuran un seguit d’entrenaments que poden considerar-se com una metàfora de les probes de superació personal. Arnaud decideix abandonar-ho tot per poder retrobar a Madelaine i descobrir com el combat no té lloc dins de l’estament militar ja que el seu amor té alguna cosa a veure amb un combat permanent.

    Les premisses amb les que juga Thomas Calley poden resultat estranyes, sobretot en les escenes de la part central de la pel·lícula que té lloc en l’univers militar.  A mesura que el relat avança i la relació entre els personatges agafa força, alguna cossa canvia de forma radical i la pel·lícula comença a prendre força. La relació amb la natura ocupa un lloc destacat i els combatents en l’amor es transformen en veritables Robinson. La natura serveix per alliberar-los de les estructures que els dominen però també comportarà alguna cosa terrible que actua com una amenaça.  A mig camí entre el drama passional i la comèdia, la pel·lícula militar i l’exaltació ecologista, Les combattants està plena d’alts i baixos propis d’una òpera prima, però és evident que des de dintre seu esclata com la història de dos amants salvatges que ho travessen tot per tal de trobar la força de l’amor mentre desafien un món  que de mica en mica va cap a la deriva i que no pot comprendre’ls. Al final, Les Combattants acaba essent un film marcadament apocalíptic, però el seu apocalipsis no té res a veure amb la pretesa fi del món que ha profetitzat Hollywood. Es una cosa més abstracta, més reflexiva.

    Àngel Quintana

    Col·lectiu de crítics de cinema de Girona

Comparteix-ho