Macbeth

Comparteix-ho

macbeth cartell

 

  • Informació


    Regne Unit, 2015
    Director: Justin Kurzel.
    Intèrprets: Michael Fassbender, Marion Cotillard, David Thewlis, Elizabeth Debicki, Jack Reynor, Sean Harris, Paddy Considine, Julian Seager, David Hayman, James Michael Rankin, Barrie Martin, Ross Anderson.
    Gènere: Drama.
    Durada: 113 min.
    Idioma: Anglès.

    Sinopsi


    La història d’un guerrer i líder, afectat per la guerra i amb la voluntatde reconstruir la relació amb la seva esposa, és una de les tragèdiesmés importants de la literatura. Adaptació de l’obra de WilliamShakespeare.

  • Macbeth

    Cinematogràficament, hi ha el “Macbeth” expressionista i obscur d’Orson Welles protagonitzat l’any 1948 per ell mateix, que anteriorment havia dirigit al teatre una versió d’aquesta tragèdia shakespeariana que, amb actors negres, traslladava l’acció a l’illa d’Haiti, a primers del segle XIX, sota el mandat de l’autoproclamat rei Henri Christophe, un esclau convertit en un dictador; el “Macbeth” d’Akira Kurosawa, que, l’any 1957 i amb el títol “Tron de sang”, va ambientar-lo al Japó feudal amb el seu actor emblemàtic, Toshiro Mifune, encarnat el guerrer assedegat de poder; el “Macbeth” que, amb tot el seu pessimisme respecte la condició humana, va realitzar Roman Polanski l’any 1971; i ara també hi ha el “Macbeth” de l’australià Justin Kurzel que comença amb la imatge terrible d’un nen mort abans que comenci la batalla entre un exèrcit d’escocesos cansats i els invasors noruecs i irlandesos. Encara que hi apareguin les bruixes, no comença amb elles, doncs, l’adaptació del “Macbeth” amb la qual ha realitzat amb atreviment el seu segon llargmetratge, que arriba després de narrar a “Snowtown” la història real d’uns assassinats en sèrie que van succeir en la població australiana referida en el títol. No hi comença de manera significativa perquè, més que apel·lar al sobrenatural com un malefici enganyós, Kurzel remarca la violència com una condemna a la qual està sotmesa la humanitat per la pròpia ambició de poder encarnada de manera extrema en els Macbeth (i Lady Macbeth) que han habitat i habiten el món. La batalla inicial es presenta de manera molt estilitzada, amb imatges ralentitzades i accelerades, però amb una contundència brutal. La fotografia, que domina en tota la pel·lícula, és ombrívola i fangosa. Aquest començament té alguna cosa aclaparadora i provoca una tensió perdurable. Tanmateix, tenint present l’obra de Shakespeare, el film es fa més sobri, però sempre obscur, i amb una violència física menys explícita mentre es concentra progressivament en com la criminal ambició destructiva de Macbeth i la seva esposa du a la seva pròpia destrucció. I com ho fa abans de la seva mort en la mesura que cada cop els costa més suportar els monstres en els quals s’han convertit. Aleshores, mentre que Marion Cotillard intenta fer convincent la seva Lady Macbeth, Michael Fassbender sembla transmetre sense esforç aparent com el seu personatge té la ment posseïda pels escorpits, però a la vegada el fet que dubta abans de cometre els seus actes. També que, al capdavall, sap que és indigne del tron que ocupa, però que, guerrer com és, no pot deixar de lluitar fins el final. En tot cas, hi ha alguna cosa amb la qual Justin Kurzel compleix abastament: és estremidora i desoladora com ho ha de ser un “Macbeth”.

    Imma Merino

    Col·lectiu de Crítics de cinema de Girona

Comparteix-ho