Madame Hyde

Comparteix-ho

  • Informació


    França, 2017
    Direcció: Serge Bozon
    IntèrpretsIsabelle Huppert, José García,
    Romain Duris, Pierre Léon
    Gènere: comèdia dramàtica
    Durada: 95 minuts
    Idioma: francès

    Sinopsi


    Madame Géquil és una excèntrica professora que és menyspreada tant pels seus companys de treball com pels seus alumnes. Una nit de tempesta, perd el coneixement a causa de la caiguda d’un llamp; quan recupera el sentit, Madame Géquil se sent completament canviada … Però, podrà controlar a la poderosa i amenaçadora Madame Hyde que habita en el seu interior?.
    Isabelle Huppert i Romain Duris protagonitzen aquesta tragicòmica actualització del clàssic de Robert Louis Stevenson.

  • Dona amargada, dona de foc

    A primera vista pot semblar que Madame Hyde (2017) és una comèdia intranscendent o més aviat un simple estirabot. Els títols de crèdit ens fan saber que ens trobem amb una pel·lícula inspirada en la novel·la de Robert Louis Stevenson El cas misteriós del Dr. Jekyll i Mr. Hyde (1886). Aquesta premissa ens porta a pensar en una versió literal, com ara la clàssica de Rouben Mamoulian, en una comèdia esbojarrada –The Nutty Professor (El professor guillat, 1963) de Jerry Lewis– o amb una excentricitat: Le Testament du docteur Cordelier (1959) de Jean Renoir. Si haguéssim de triar alguna referència que encaixés amb la poètica de Bozon, em quedaria amb aquesta darrera, però amb la diferència que el professor transformat en monstre en aquest cas és una dona, l’excel·lent Isabelle Huppert, que torna a demostrar que és la millor actriu del món.

    La trama de la pel·lícula és molt senzilla. Madame Géquil és una professora de física que treballa en un institut. Els alumnes es riuen d’ella i la consideren un dona amargada. En la vida privada viu amb un pianista, però no sap massa com consolar les seves penes laborals. Un bon dia mentre fa un experiment s’electrocuta i, a partir d’aleshores, tot comença a canviar. Serge Bozon és un cineasta a qui li agrada jugar amb les ruptures de to i, des del naturalisme, desviar-ho tot cap a l’extravagància. Tip Top (2013), protagonitzada també per Isabelle Huppert, n’era un exemple destacat. Aquest cop sembla com si en la primera part de la pel·lícula volgués fer una pel·lícula social sobre el malviure als instituts. Hi ha tensió entre els alumnes i la professora, l’excèntric director del centre no sap com calmar la situació i es posa en evidència que en el sistema escolar francès alguna cosa falla.

    A partir del moment en què la Madame Géquil s’electrocuta, la cosa comença a canviar i sorgeix la Madame Hyde. La seva aparença física sembla la mateixa, si no fos que a partir d’un moment determinat es converteix en una dona de foc. És com si tot allò que ha amagat dins seu sortís a l’exterior, com si volgués treure la flama que tenia amagada i, a partir d’aquí, crear un clar conflicte al seu voltant. Madame Hyde passeja pels parcs, troba els seus alumnes, ajuda un jove desfavorit i es venja d’aquells que han practicat la intolerància.

    Tot plegat pot semblar una excentricitat, però hi ha un seguit de qüestions que fan que la pel·lícula sigui memorable. La primera és la capacitat de canviar de to, de registre i, per part d’Isabelle Huppert, de superar les proves més difícils. Ella és Madame Hyde i sense ella la pel·lícula no seria possible. La segona resideix en la manera que la pel·lícula passa hàbilment del cinema social al melodrama i d’aquí a la comèdia o al gènere fantàstic. Els canvis i les mutacions formen part de la química d’una aposta en què l’important és saber trobar la coherència en allò que a priori sembla incoherent i transformar el canvi de registre en una prova per anar més lluny, per aconseguir que la pel·lícula sigui com un joc de pistes, en el qual l’espectador intel·ligent pot trobar moltes ressonàncies interessants. Insisteixo, la vella lliçó de Jean Renoir i el seu Dr. Cordelier interpretat pel gran Jean-Louis Barrault es troba a l’horitzó.

    Àngel Quintana

    Col·lectiu de crítics de cinema de Girona

Comparteix-ho