Monos

Comparteix-ho

  • Informació


    Colòmbia, 2019
    Direcció: Alejandro Landes
    Intèrprets: Julianne Nicholson, Moises Arias, Jorge Román, Sofia Buenaventura, Laura Castrillón, Sneider Castro.
    Gènere: drama
    Durada: 102 minuts
    Idioma: castellà

    Sinopsi


    Al cim d’una imponent muntanya, on el que a primera vista sembla un campament d’estiu, vuit nens guerrillers sobrenomenats “Els Micos» conviuen sota l’atenta mirada d’un sergent paramilitar. La seva única missió és clara: tenir cura de la doctora (Julianne Nicholson), una dona americana a la qual han pres com a ostatge. Quan aquesta missió comença a perillar, la confiança entre ells començarà a posar-se en dubte.

  • La destrucció dels codis socials en un entorn salvatge

    Un indret inaccessible, indefinit i remot. Un paisatge feréstec. La boira juganera que només ens deixa veure una part de la realitat. La pluja que ho deixa tot xop, amarat d’aigua. Crits enmig del silenci solemne i abassegador de les muntanyes. Les parets d’un búnquer que apareix com un ésser estrany enmig d’aquest entorn salvatge. L’inici de Monos (2019), el segon film del director nascut al Brasil, però de nacionalitat colombiana, Alejandro Landes, és un d’aquells que no s’obliden, no només per la seva capacitat d’intrigar i descol·locar l’espectador sinó per la brillant forma de jugar amb tots els elements, tant els cinematogràfics com els extracinematogràfics. A partir d’aquest primer moment, Landes va desplegant amb comptagotes tota la informació bàsica –i sense entrar mai en detall ni tenir la necessitat d’explicar-ho tot– que l’espectador necessita per posar-se en situació. És com si, d’una banda, hi hagués la voluntat de jugar amb una certa atemporalitat narrativa, com si els personatges estiguessin en una mena de no-espai aïllat, tot i que a la vegada cada cop som més conscients que, donada la procedència colombiana de la pel·lícula que estem veient, allò ens remet a un passat i a un conflicte molt concret, del qual coneixem els seus elements i la seva dramàtica dimensió humana.

    Una part de la crítica ha identificat Monos amb una mena de barreja entre Apocalypse Now (1979) de Coppola i Lord of the Flies (Senyor de les mosques, 1954) de William Golding. Tot i que és cert que aquests i altres referents –tampoc es fa difícil associar-la amb Deliverance (1972) de John Boorman– són ben visibles en el plantejament d’Alejandro Landes, un dels mèrits del jove director colombià és transcendir-los per acabar elaborant un film absolutament personal, reconeixible per si mateix i amb una proposta estètica enlluernadora. De la magistral novel·la de Golding, portada al cinema diverses vegades, pren els elements de la deconstrucció de les normes quan l’entorn social es dissol. Tot i això, en el film de Landes, la figura de l’autoritat i la lluita pel poder estan marcats amb uns altres codis, però sí que apareix el referent hobbesià de l’assalvatjament i l’animalització de l’ésser humà en absència de control social.

    Plantejada clarament en dues parts ben diferenciades, Landes treu molt partit dels escenaris. En aquest sentit, Monos és una pel·lícula molt física, en què el joc amb els cossos, l’animalitat i la fusió amb l’entorn natural juguen un paper fonamental. I a més, és una pel·lícula sobre la supervivència i la capacitat de sofriment de l’ésser humà, quan les circumstàncies converteixen el mimetisme amb aquest entorn en l’única possibilitat de salvació. Rodada en unes condicions extremament difícils, pel que fa a la logística dels equips humans i tècnics, Monos planteja així una doble aventura: la dels propis protagonistes i la del staff de Landes per filmar una història que només té sentit en aquesta immersió absoluta en l’entorn salvatge que condiciona tota l’acció. Després del seu estimable debut amb Porfirio (2011) –que ja va ser seleccionada a Canes–, Monos confirma Alejandro Landes com una mirada molt potent a seguir en l’estimulant panorama del cinema llatinoamericà contemporani.

    Paco Vilallonga
    Col·lectiu de crítics de cinema de Girona

     

 

Comparteix-ho